söndag 26 november 2017

Adventspyssel

Tulpanformade munblåsta lökglas på parad.
Juldoft på g...

Visserligen skiner solen från en klarblå himmel denna söndag i sen november och man kan inbilla sig en hyfsat kylig vårdag. 
Men nej, adventstider och jul väntar, så denna härligt ljusa dag inspirerar till lite grönt adventspyssel. 

Fem hyacintlökar, ett av höstens reseminnen från en underbar handelsträdgård i Rom (se etikett Resor & Hotell) ska drivas upp i glas för blomning i decembermörkret.

Några av lökarna har redan börjat gro i påsen, i vatten kommer de att ta fart på allvar. 
Som liten flicka följde jag min trädgårdskunniga farmor i hälarna, lyssnade och lärde om odling, växter och allt härligt pyssel man kan göra. 

Som vuxen tog jag upp den traditionen. Lökglasen i samlingen är handblåsta i många olika varianter, alla inköpta på lopppis. 

I år väljer jag fem vackra glas i den fina tulpanformen till mina hyacintlökar. 
Snart har hyacinterna sina rötter i vatten. Den målade brickan hittade jag på sopstationen.
Farmor visste vikten av att ta tillvara, inte enbart kunskaper från äldre generation och föra dem vidare. Hon sparade allt som kunde komma till pass och återanvände i nya sammanhang. 

Som julklappspapper exempelvis. Varje år sparade farmor de finaste julklappspappren från de öppnade paketen. 

Året efter tog vi fram pappren, valde de finaste och klippte strutar av de dekorerade bitarna till lökglasen. 

Ark av tapetprov i varma gyllene toner blir fina strutar till hyacintglasen.
Papperstrutar ska upp över mina glas så att hyacinternas blomning synkas lagom till jul. 

Själv har jag sparat strutar från tidigare år, tillklippta av tapetprover i olika gyllene toner. Den som spar, hon har! 

Snart är det hatten av för julen!
Nu står de hattbestyckade lökglasen på plats och om några veckor sprider sig doften av rosafärgade italienska hyacinter i huset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar