fredag 28 september 2012

Est great inspiration!

Danska designklassiker arrangerade efter träslag/est magazine.
Den här bilden hittar bloggen i senaste numret av det digitala inredningsmagasinet Est - en installation byggd med danska designklassiker med exempel på de träslag som Myran, Sjuan, stol 3103 tillverkas av. 

Bilden ingår i ett reportage om designfantasten Richard Munao som driver företaget Corporate Culture med designbutiker/shoowroom i några av Australiens största städer.  

Innan Richard Munao tar in något nytt varumärke i sortimentet, ställer han sig den allra viktigaste frågan:  "Vill jag ha den här produkten i mitt eget hem?" 

När svaret för det mesta (Munao vet vad han väljer!) blir ja, är väldigt svårt att säga nej, menar Munao. Han brinner för design och kvalitet och är även en utmärkt berättare. Kunder får inte bara med sig en kvalitetsmöbel, utan även en insiktsfull och intressant bakgrund kring designern i fråga och produktens uppkomst.  

Själv har Richard Munao Arne Jacobsens Sjuanstolar runt sitt matbord, funkar fint med familjen och även om barnen sätter sina märken på den danska designen, så är det märken som visar ett liv, menar Munao. 

Vi gillar skarpt Munaos syn på konsumtion...

"I am a firm believer of the mantra buy once an buy it well. Like an old pair of hand made leather boots that I still wear 12 years later. If I annualise what I paid for them and how often I wear them - thay are not only an economical purchase, they still look great".

                                                                         Citat av Richard Munao/est magazine


Est är ett Australienbaserat digitalt inredningsmagasin med fokus på inhemsk och internationell design. Magasinet presenterar i en ren och stram samtida form ny design, reportage, tips och inspiration, i befintliga såväl som stajlade miljöer. 





Est magazine speglar även mode, resor och livsstil i konceptet och synkar fint en förkärlek för nordisk design med internationella inslag och miljöer. En bra plattform för inspiration och information i den globala inredningsvärlden. 

                                       www.estemag.com


måndag 24 september 2012

Kokboksfrossa!

Praktverk från en av våra mesta kokboksförfattare. 
I snitt lär det utkomma en kokbok - om dagen! - i Sverige. Fascinerande fakta i ett land där alltfler samtidigt  tycks få allt svårare att få tiden att räcka till att laga mat för egen hand.

Bloggen har botaniserat i höstens kulinariska bokflod och tipsar om två nya kokböcker: Monikas vardagsmat, av Monika Ahlberg (Lind & Co Förlag) samt 10 tekniker, 100 recept, av Nils Norén (Ica Bokförlag, se nedan).

Gemensamt har böckerna en ambition att lära ut matlagning, inspirera och förmedla recept för vardag och fest. Kunskap, råd och tips för novisen vid spisen, enkelt uttryckt. Men författarna tar sig an konceptet på två helt olika sätt.

Flitiga Monika Ahlberg syns i teve och har hittills utkommit med 15 kokböcker. Starten gick med kultboken Rosendahls trädgårdscafé, den första egentliga livsstilsboken kring matlagning, fylld med recept och coola, vackra stämningsbilder med miljö, mat, människor och Monika...

Pastaposering/Monikas vardagsmat (Lind & Co Förlag).

Nya  Monikas vardagsmat med titeln i glittrande guld på omslaget, frontar författarinnan med stajlade, burleskt läckra foton på omslag och kapitelstarter av fotograf Carl Bengtsson. För fina och inspirerande matbilder svarar fotograf Wolfgang Kleinschmidt.


Laxfärsbiffar och röd fisk ur  Monikas vardagsmat/Lind & Co Förlag.  
Monikas vardagsmat innehåller råd och bastips, samt kapitel om exempelvis soppa, pasta, fisk, fågel, kött och vegetariskt med närmare 200 recept beräknade för fyra personer. Innehållet är lättläst, inspirerande och överskådligt enligt Monika Ahlbergs grundfilosofi:

... "vardagsmaten är rolig, vacker och snabb, smakar lördag fastän det är måndag - och ska kunna lagas utan större ansträngning..."


Färsbiffar på spetsduk, Monikas vardagsmat/Lind & co Förlag. 

Redan omslaget till 10 tekniker 100 recept av New York-baserade kocken Nils Norén skiljer ut sig bland övriga kokböcker med sitt grafiskt lekfulla uttryck och silverblänk i detaljerna.

Medförfattare är journalisten Eva Nyqvist, fotograf Paul Brissman och för bokens form står grafiska formgivaren Daniel Carlsten.

Stramt, snyggt och silverglittrande kokboksomslag. 
Nils Norén är en toppmeriterad kock med en internationell karriär. Han har ett förflutet bland annat vid  restaurang Aquavit i New York som som huvudlärare vid French Culinary Institute i samma stad. Norén har även samarbetat med välkände Marcus Samuelsson, som i ett förord presenterar sin mångårige kollega.

Konceptet för 10 tekniker 100 recept är att  pedagogiskt lära ut kokkonst i stort och smått samt presentera recept på Noréns noggrant utvecklade matlagningskonst.


Pedagogiska snitt och grepp. 

I boken lär vi allt från att organisera och hantera redskap till att skära, sautera, grilla, rosta, bräsera, pochera, baka, ånga och konservera. Lättfattligt, redigt och illustrerat med svartvita gör-så-här bilder.

Lockande även för den mindre matlagningskunnige läsaren, helt enkelt.



Grillade ärtskidor och grillad biff med bräserad ättika och misosmör. Ur boken 10 tekniker 100 recept/Ica Bokförlag. 
Hundratalet recept och snygga, strama och redovisande matbilder presenterar de tio teknikerna omsatta i välkomponerade rätter. Här får matlagningen ta tid, Noréns anslag är långtifrån någon köksregionernas quick-fix.


Kapitelstarter med grafiska illustrationer. 

I årets skörd av kokböcker lirar 10 tekniker 100 recept i en liga för sig, inte minst för det i branschen ovanliga greppet att varken ha författare eller mat på omslaget.

Plus även för det pedagogiska och lättfattliga anslaget kring det svåra i att laga god mat på rätt råvaror med riktigt handlag, frankt förmedlat i de korta texterna och överskådliga recepten.


Oljepocherad lax och chicken hainanese ur 10 tekniker 100 recept/Ica Bokförlag. 

Nätpris för Monikas vardagsmat är  242 kronor. Boken 10 tekniker 100 recept är kostar 199 kronor (www.bokus.com).

                                    www.formabooks.se
                                    www.lindco.se


lördag 22 september 2012

Drop by Design Junction

Mönsterdesigner Sara Milton visar  lyxiga silkscreen bland annat för tapeter. Mönstret heter Letterforms.  
På andra året har Design Junction i London etablerat sig som ett betydande och växande showroom för design. På tre våningar i byggnaden Sorting Office från 1960-talet, centralt belägen på New Oxford Street, exponeras riktiga formgodbitar, samtida såväl som designikoner i produktion.

Småsaker för vardagligt liv, formgivna av unga designer i projektet Designers in Residence. 
Förtjänsten med Design Junction är det breda utbudet av design från såväl ledande, internationella företag som mindre spjutspetsformgivare. I konceptet ingår även installationer, barer, kaféer, underhållning och temporära pop-up restauranger.

En designarena att hålla ögonen på med andra ord. Här är något av allt som presenteras just nu fram till 23 september.

Roebuck Chair, formgiven redan på 40-talet av brittiska formgivaren Ernest Race. Stolen ingår i Ernest Race Classic Collection och tillverkas av grundarens företag Race Furniture. 
Uppdukat med ny design i trä och metall från Antoher Country. 

Pause 7 Chair, design Flemming Bush/Stephen Hertzog för producenten Magnus Olesen. 

                             www.thedesignjunction.co.uk

torsdag 20 september 2012

Art Break på plats

Exempel på konst i det offentliga rummet under 2013. 
The Art Break är ett konstpris, instiftat av internationella företaget JCDecaux, som i dagarna utdelas för tredje gången. Men projektet The Art Break fungerar också som en konstpaus i det offentliga rummet, där pristagarens verk ställs ut på JCDecaux utomhustavlor runt om i landet.

Tredje gången gillt  är det konstnären Hans Jörgen Johansen som tilldelats priset, utsedd av en jury med kända kulturprofiler med Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall, i spetsen.

Hans Jörgen Johansens fotografiska verk är vackra och stämningsfulla bilder, skapade genom uppförstoringar av bland annat mögel, aska och blod.

Utvalda verk visas på Liljevalchs fram till söndag 23 september. Under kommande år kommer verken att smycka det offentliga rummets stortavlor från norr till söder och nå ut till en bred allmänhet på språng i vardagen.


              www.jcdecaux.se/om.jcdecaux/the-art-break

måndag 17 september 2012

Big city BoConcept

Fina former från BoConcept Collection 2013. 
Urban livsstil är konceptet för danska franchisekedjan Bo Concept som i år firar 60-årsjubileum. I dag finns 260 butiker i 60 länder. Starten gick 1952 då två finsnickare öppnade en liten möbelfabrik i den lilla orten Herning i Danmark. Visionen var hantverksmässig tillverkning av funktionella samtida möbler.

Sidobord, byråer och stolar var bärande produkter under flera decennier. Verksamheten växte, företaget satsade mycket på bokhyllor och gick under en period under namnet Denka Møbler. 1992 grundades franchisekedjan BoConcept och året efter öppnades en första Brand Store i Paris.
Vit rymd och gladfärgad matta ur BoConcept Collection 2013. 
Till Sverige kom BoConcept i juni 1999 då bröderna Johan och Magnus Schönborg öppnade en butik i Göteborg. I dag finns åtta svenska BoConceptbutiker (se www.boconcept.se) och franchisekonceptet är detsamma som i övriga världen - att erjuda ett brett inredningssortiment skapat för moderna storstadsmänniskor.

Soffa Fargo och stol Ogi, design Anders Nørgaard/BoConcept.  
Anders Nørgaard är en av BoConcepts mångåriga designer och ligger bakom flertalet modulbaserade soffkoncept samt stolar. I år, lagom till 60-talsfirandet, tar BoConcept upp en textilkollektion signerad danska Vibeke Klint, formgiven redan på 1950-talet.

Tygkollektionen Klint tillverkas i Danmark och textilierna finns bland annat med diskret distingerad rut i grått och grönt som valbar klädsel till några soffor och stolar.

Svart design i grafiskt inredningsmode. BoConcept Collection 2013. 
Andra namnkunniga formgivare bakom produkter i BoConcepts sortiment är Morten Georgsen, Henrik Pedersen samt Karim Rashid. Sortimentet andas modern samtid med visst retrostuk. Visst anar vi Svanen och Oxchair i formgivningen, men BoConcept skapar en egen medveten twist på de gamla godingarna.

Soffa Fargo i turkos/BoConcept Collection 2013.
BoConcepts tidlösa samtid uttrycker sig i en internationell inredningslook där möbler, belysning och accessoarer väl låter sig placeras i villor och lägenheter hos storstadsmänniskor.

Same, same är tanken, oavsett om man bor i Norden, Europa, Asien, Afrika, Mellanöstern, Canada eller USA. Visst funkar det fint, precis som all lite avskalad nordisk design möter närmast som standard i många moderna internationella hem.
Kök i storstadsmiljö/BoConcept 2013. 
                                     www.boconcept.com

fredag 14 september 2012

Smyckeskatt på Nordiska


Missa inte denna utställning!
I dag öppnar Nordiska Museets stora utställning Smycken med 1 000 smycken från 1500-talet fram till våra dagar. Bloggen fick en förhandstitt på utställningen som är bred och härlig och visar allt från kungliga ringar och halsband till allmogens dräktsmycken, bijouterier och punkiga nitarmband. 

Armband från 1630-talet med vapensköldarna för ätterna Stake och Oxehufwud. Fram till mitten på 1800-talet barn armband i par, ett på varje handled. 
Det är ett rejält grepp Nordiska Museet har tagit i den smyckeskatt på omkring 10 000 olika smycken som finns i samlingarna. Förtjänsten med utställningen Smycken är indelningen i såväl tidslinjer, som guldkorn och det rika urval av högt och lågt.

Utställningen Smycken är inrymd på Kröningsläktaren i Nordiska Museet i Stockholm. 
Via Ipad finns möjlighet att kika, snurra och förstora ett urval av dyrgriparna, ett välkommet sätt för besökare att se vackert hantverk på riktigt nära håll.
Kedja av brons, bergkristall och oxhud, tillverkad omkring 1650-1750, och upphittad i jorden vid   Långlöts prästgård på Öland. 
Bredden i utvalet smycken inkluderar såväl sorgsmycken, hårprydnader, broscher, spännen, skärp som pärlor, brudkronor, diamanter och smycken i slipat stål. De senare något som vi i Sverige varit alldeles extra skickliga på att tillverka.
Stiligt slipat stål i skärpspänne från 1800-talets mitt. 
Utställningen Smycken har tagit cirka ett och ett halvt år att producera och kommer att visas under en par år framöver. Bloggen rekommenderar varmt ett besök, eller flera, för att upptäcka, tjusas och lära mer om smycken!

Här är några personliga favoriter...
Örhängen och ring i onyx och silver och hängsmycke och armband i bergkristall, onyx och silver. Design Wiwen Nilsson och skönheter tillverkade mellan 1938 och 1943. 

Maffig länk i tungt silver, tillverkat omkring 1900. 

Samtliga bilder: Mats Landin/Nordiska Museet.

                                 www.nordiskamuseet.se

onsdag 12 september 2012

Campana goes cozy

Mjukispryl. Cipria, design Fernando och Humberto Campana/Edra. 
Drag av mjukisdjur, eller är det kanske ett kvalster i makroperspektiv vi tänker på, när fåtöljen Cipria poppar upp i bloggens nyhetsflöde? Skapelsen är formgiven av bröderna Fernando och Humberto Campana för italienska möbelproducenten Edra.

Ciprias mjuka dynor är tillverkade av lång-och korthårig päls och stoppade med materialen Gellyfoam/Dacron. Förvisso en produkt helt i linje med Campanaduons formgärning som ofta manifesteras i konceptuella fåtöljer, stolar och soffor i skinn, trä och läder.

                                           www.edra.com

måndag 10 september 2012

Rivieranostalgi på Senequier

Boken om Rivierans röda café av Frank Leclerc/Verlhac Editions. 
I 125 år har uteserveringen Senequier lockat besökare till Saint Tropez, den lilla fiskebyn i en bukt invid Medelhavet som satte trender som den internationella jet-set världens mesta vattenhåll. Ingen som besökt Saint Tropez missar det röda cafét med sina skuggande markiser invid hamnen.

Senequiers historia finns nu på pränt i en ny jubileumsbok, Senequier - Saint-Tropex 1887-2887, skriven av Frank Leclerc och utgiven på franska förlaget Verlhac. Med text på både franska och engelska berättas historien om familjeföretaget Senequier, som nu drivs i fjärde och femte generation.

Starten gick 1887 då den unge konditorn Martin Senequier slog sig ner i Saint Tropez och startade tillverkning av nougat. En blygsam uteservering öppnades i hamnen, nougat såldes liksom kaffe och drinkar. På den vägen är det...


Senequiers uteservering på 40-talet med de karakteristiska markiserna. Bilden är tagen på 40-talet, innan tyskarna bombade sönder hamnen. Senequier/Verlhac Editions. 

Berättelsen om Senequier speglar synonymt historien om Saint Tropez och det glamourösa kändislivet. Det var i Saint Tropez de rika och berömda festade på sina båtar i den lilla trånga hamnen. Här amerikanska filmstjärnor redan på 30- och 40-talen firade sommarlov på sina hyrda båtar och politiker, rockstjärnor, modeskapare flockades under kommande decennier.

Personalen på Senequier var under lång tid enbart kvinnor. Bland dem Mauricette, som började på uteserveringen redan 1951. Foto ur boken Senequier/Verlhac Editions. 
Brigitte Bardot blev från 50-talet och decennierna framöver Saint Tropez mest lysande stjärna. Filmen Och Gud skapade kvinnan, regisserad av maken Roger Vadim kom 1956 och blev inte bara Bardots stora genombrott. Filmen, som spelades in i Saint Tropez, lyfte den lilla medelhavsorten till internationell kännedom.


Senequier 1964. Foto ur boken Senequier/Verlhac Editions. 
Festerna i Bardots sommarvilla La Madrague var omtalade och storslagna, diskolivet blomstrade med trendsättande klubbar som som Byblos och Papagayo långt före Studio 54 i New York. Dagtid kunde Senequiers publik se berömheten BB flanera förbi med sitt entourage, tätt åtföljd av papparazzis.

Röda trekantiga stolar inbjuder till cafésittning. Bild ur boken om Senequier/Verlhac Editions. 
Under senare år har modefolk dragits till Saint Tropez och Senequier. Förra året presenterade exempelvis Karl Lagerfeld Chanels Cruise Collection med modeller paraderande längs de röda stolsraderna och med Vanessa Paradis i publiken.

Tips! Riveran är ett utmärkt resmål i september. Larmet, stöket och bilköerna är borta, luften varm och det azurblå Medelhavet lockar till ljumma bad. Många lågprisflyg landar i Nice, hotellen längs kusten lockar med specialpris liksom hyrbilsfirmorna. Njut rivieralivet lite off season och missa inte Senequier på vägen!

                             www.verlhaceditions.com 

fredag 7 september 2012

Baka, baka Alessikaka...

Alessidesign för pepparkaksbaket. 
Det lackar mot jul...

Ett säkert tecken är rådande bråda dagar då säsongens julpynt ska ut i media. Bloggen kvickar sig runt på pressvisningar där det bullats upp med glögg och pepparkakor i sensommaren.

Redan för flera veckor sedan presenterade italienska Alessis julfin form i företagets nya butik i Moodgallerian i Stockholm. Nytt är att den designintresserade nu kan briljera med pepparkakor i känd Alessiform.

Progiotti heter detta lilla designprojekt på italienska (en kombi av orden progetti, projekt och biscotti, kakor) och det är också namn på den lilla behändiga asken med sex designikoner som pepparkaksformar i plåt.

I kollektionen hittar vi bland andra korkskruven Alessandro M, (design Alessandro Mendini), kannan Hot Bertaa, (design Philippe Starck) och tekannan Bombé (design Carlo Alessi). Din fina asken innehåller också ett recept, skapat av matprofilen Alberto Gozzi.

I den tidiga augustimorgonen stod också julgranen klädd med Alessis mycket egna julkulor. Lite tidigt att utropa God Jul - men här är tre av julkulekamraterna....




Marcel Wanders är en av många internationellt kända formgivare som gästspelar hos Alessi. Den som vill lyxa till kafferepet kan slå till på formgivarens variant av kakfat, Fatman, som blank och skinande blir en köksprydnad. När det inte används vill säga...

Fatman off duty. 
I tjänst i utfälld position bildar Fatman nämligen tre skinande blanka skålformade fat för bakverk och godsaker.
Blanka fat sväljer mycket delikat. 
Flitige Marcel Wanders ligger även bakom köksserien Dressed med grytor och stekpannor med blomsterslingor. Den sirliga dekoren går igen även i de arbetade handtagen och grytornas knoppar. Ja, till och med under stekpannorna finns mönstret.

Materialet i serien Dressed är aluminium och grytserien matchar Marcel Wanders tidigare porslinsserie för Alessi, med samma namn - och samma mönster. High-end i köksregionerna!



Lyxigt i grytskåpet. 
                                            www.alessi.se

tisdag 4 september 2012

Trender, moden & mässor

Vacker gråskala i österrikiska Steiners monter på Tendence. Företaget grundades 1888 har en säker och fin produktion av vackra vardagsvaror i cashmere, alpacka, merino- och lammull. 
Trender, tendenser och moden...

Trendspanandet har i våra dagar accelererat till oanade proportioner. Förnumstiga pekpinnar kring hur vi ska möblera, dekorera, inreda och leva väller fram som en galen lavaström i den digitala bloggvärlden och i övrig media.

Men kanske finns det anledning att sansa sig lite och fundera över om inte alla dessa upptänkliga trender i själva verket är helt vanliga kommersiella moderiktningar?

Tv-soffor ska mysas till med lättpratade gäster, tidningssidor i dagspress och glättiga magasin ska fyllas, mässbesökare näras med nyheter. Lättserverade trendspaningar hittar sina tacksamma plattformar.

Det är därför vi, exempelvis, i samband med Formex kunde läsa att trendigt i höst är att "tillåta sig lite tokroliga inredningsinfall", som att hänga upp en rosa plastgris i taket. Crazy, liksom...

Dock bör man nog gräva lite djupare för ett trovärdigt trendspanande. Lära mer om form och design, produktutveckling, produktion och konsumtionsmönster, sociologiska och ekonomiska skeenden och - framförallt när det gäller branschmässor för inköp - själva villkoren för företagande och försäljning!

Lyssna på producenter, inköpare och butiksägare - den senare en grupp som faktiskt möter slutkunderna och som också ytterst får ta stryk för felköp och hyllvärmare. Här torde intresset för rosa plastgrisar i orderblocket i höst vara tämligen marginellt...

Nej, vi ser trender som betydligt mer djupgående och långsiktiga. Skapade i en smältdegel där internationella livsstilsförändringar, kultur, ekonomi, politik och konsumtion fångas upp, tolkas och värderas. En skicklig och svår variant av nutidsforskning som i en föränderlig värld blir allt viktigare.

I det mer kortsiktiga perspektivet adderas de starkt kommersiellt yttringarna, säsongens nya modegrepp, tänkta att sälja stort på konsumenters förmodade förväntan på ett ständigt nyhetsflöde.

Att en viss färg blir poppis en höst, grafiska trianglar trycks på textilier eller att blommiga kuddar fyller soffhörnen är nog mer modemässigt än uttryck för trender.

Hur det är med just konsumenternas förmodade nyhetstörst kan man också fundera över i den stora retrotrend som rullar vidare och vi ser allt fler tecken på en mer återhållsam konsumtion hos nya grupper medvetna konsumenter.

"Färre men bättre" är ett begrepp med ökad aktualitet inom möbler- och inredningsbranschen, där tillverkande företag tillåter sig längre produktutveckling. Designföretag gräver i arkiven och lyfter fram nyproduktion av äldre möbler.

Kvalitetsproduktion säljs i färre serier och kollektioner. Livsstilsbutiker med nära till kunderna och ett handplockat sortiment är ett tecken i tiden, liksom det är att väletablerade butiker minskar sina yviga inköp.

Omvärldsanalytiker spårar intresset för kvalitet bland annat via den nya hipstersgenerationen. De som satt vintage i system i sina möbel- och klädval, och upptäckte hur kvalitetsproduktion kan stå emot tidens tand. Unga konsumentgrupper som genom sina val gjorde retro till en trend! javisst, med underströmmar och säsongmässiga modeväxlingar.

Hipsters och andra followers som också lärt sig värdera och skapa sig ett individuellt, personligt och nytt förhållningssätt till den masskonsumtion och köpa-billigt livsstil som grundades i tillväxtens USA på 50-talet och som vi i Europa och Norden hängde på i ett gigantiskt kommersiellt lämmeltåg.

Att vi ser ett paradigmskifte i väst när det gäller produktion och konsumtion är fakta som debatterades även under Tendencemässan i Frankfurt. Men riktigt hur handeln ska reagera, agera och hantera förändrade konsumtionsmönster och effekter som minskad handel, är stora och viktiga framtidsfrågor utan enkla svar.

När alltfler av oss inser kvalitet är värt att betala för, och att välproducerade kvalitetsvaror vinner i längden - då finns stora vinster att göra på en lokal marknad. På Tendencemässan minskade antalet utställare från Asien, till en del givetvis beroende på recessionen i väst.

Men det finns också en växande inhemsk marknad när Kinas miljarder människor ser ett ökat välstånd. Kinesiska tillverkare kan med internationellt riskkapital gräva guld där de står...

I det perspektivet blir vi i väst en alltmer marginaliserad och väldigt lokal marknad. "Ta hem produktionen", ja, begreppet börjar faktiskt formera sig som en trend! Modevärlden, som alltid visar en snabbare utveckling än möbler och inredning, pekar med hela handen: I USA öppnar textilfabriker i Södern, mindre skrädderier etablerar sig i anrika Garment DistrictManhattan och verkstäder växer upp i Brooklyn.

I Europa och Sverige är lokalt producerade livsmedel en trend och inom möbeltillverkning växer optimismen. Vi ser redan flertalet goda exempel på nystartade företag med kvalitet och hållbar produktion som ledstjärnor i verksamheten.

Ett utmärkt exempel är svenska Zweed, där grundaren och formgivaren Håkan Johansson lyckats kombinera form, funktion och hantverk med tillverkning i Sverige. En väl utmejslad vision kring formgivning och företagande som via den digitala världen nått bred uppmärksamhet.

Men tillbaka till Messe Frankfurt! 

Vi avslutar nu mässrapporteringen i ett tredje inlägg här i bloggen. Först ut några goda exempel på den stora  hantverkstrend som löper i det som Li Edelkoort/Trend Union redan för fem, sex år sedan beskrev som ett inslag i The Farm of the Future. En stor och omvälvande multitrend där fokus på hantverk, lokal produktion, organiska material, djur och natur är några parametrar.

Ett ökat intresse för porslin och keramik ligger definitivt i tiden. Strama former och linjer möter i funktionella och vackra vardagsvaror av hög kvalitet, liksom mer experimentella och konstfärdiga objekt.

Keramische Werkstatt Margaretenhöhe, baserat i tyska Essen och grundat 1924, tillverkar kvalitetsporslin är hög kvalitet i design av Young-Jae Lee.
Lugna färger och vackra former i vardagsvaror.  
Pastellställ i porslin, design Young-Jae Lee.
Form 2012 är Tendence specialsatsning på handplockade kvalitetsproducenter med fokus på hantverk. Bland de 132 utställande företagen från 15 länder återfinns både små och stora företag, unga designer och etablerade företag inom både möbler, inredningsaccessoarer, textil, glas och väskor.

Bloggen stoppade hos tyska familjeföretaget Alexander Ortlieb som visade utsökt träsnideri. Hantverket  utförs av Alexander Ortlieb med support av hustru och dotter som sköter administrationen. Företaget är baserat i orten Bernau som ligger i den vackra Schwarzwald.
Ekollon snidade av Alexander Ortlieb i Bernau Tysklan. 
Inspiration till hantverket hämtar Alexander Ortlieb från naturen och skogen där omsorgsfullt snidade vaser och stora fat med ekollon och hasselnötter var en verklig  showstopper i mässgången i hall 11.1 på Tendence.




Höst med hasselnötter/Alexander Ortlieb. 
Företaget Alexander Ortlieb har noterat en ökad efterfrågan på sina handsnidade produkter som bland annat säljs i exklusiva köksbutiker, museishoppar - men även hos livsstilsbutiker med inriktning på kvalitetsprodukter. 

Till godbitarna på Tendencemässan hörde utställningen Kahla Kreativ, arrangerad av tyska porslinsproducenten Kahla. Unga keramiker hade inbjudits för att formge unika objekt i vitt porslin...

Design Rebecca Meader.

Design Eva Aebi.

Design Kirsti Karoliina Taivola.

Design Danijela Pivasevic-Tenner.

Design Lisa Charlotte Grahner.

Mei ShiuWinde Liu

Design Eszter Imre.
Tvära kast i mässrapporteringen! Vi stannar upp hos Kare, en av Tendencemässans absolut största utställare. En alldeles egen inredningsvärld möter i företagets gigantiska monter i mässhall 11.1.

Kare startade 1981 i München med inriktning på modern inredning, formgiven med passion, som företaget själv beskriver starten. I dag är Kare Design ett globalt varumärke med egna Karebutiker samt drygt 35 franchisepartners, internationella försäljningskontor, in-house formgivare och producenter i över 60 länder.

Massor av produkter för massmarknaden, kort sagt. Varje år lanseras 1 500 nya produkter i ett extremt utbud med något för alla smaker. Kunderna beskriver företaget på sin hemsida som "kosmopoliter, toleranta, spontana, trendintresserade personer med humor - och antagligen lite galna också..."

Häng med, här ett litet montersvep...

Mycket för massorna. 

Keramik i kubik. 

Möbler, objekt och belysning i Karemixen. 
Eamesvarianter och kristallkronor. 

50-talsretro - but of course!
Mitt i monterlandskapets myller ligger en välbesökt bar där media och inköpare pustar ut över färgglada paraplydrinkar som synkar utmärkt med det tokroliga sortiment som Kare, bland så mycket annat annat, presenterar för nästa säsong...
Och tja, den mest beprövade inköpare kan nog välkomna något stärkande innanför västen om orderblocket ska fyllas med objekt som detta....
Form och funktion, anyone?
                                                             
Vingar av pengarna...?
                                                       
 Rollerbling i Karesväng.
En mässa är alltid en marknadsplats med något i påsen för alla... det är styrkan i världens stora mässkoncept.

Men den alltmer mångfacetterade och svårtolkade marknaden, konjunkturväxlingar och konsumentmönster skapar också nya förväntningar på mässarrangörer och andra inköpsplattformar. Det gäller att hålla hårt i kvalitetsarbetet kring utställarnivå, form och funktion i mässkonceptet samt i det stora arbetet mot kopiering och bibehållande av god och hållbar konsumtion.

För även om det även tisslas och tasslas en del om utställarnärvaro, dyra monterhyror, alternativa show-room och mässornas framtida betydelse - tiden för dessa gigantiska marknadsplatser är inte över än.


                                www.messefrankfurt.com